Menu
Právě čtete: Zbrojovka je pojem, Zbrojovka je FENOMÉN
Sdílejte článek:

Zbrojovka je pojem, Zbrojovka je FENOMÉN

Vítkovické železárny, Baťova továrna ve Zlíně, brněnská Zbrojovka - ikony českého průmyslu, díky kterým poznal Česko celý svět. Jejich historie se začala psát na přelomu 19. a 20. století. V případě brněnské Zbrojovky v roce 1918, kdy do českých rukou přešla vídeňská pobočka rakouskouherských dělostřeleckých dílen. Po více než 100 letech se příběh Zbrojovky píše dál, nově, v odzbrojení a s odlišnou vizí než na začátku. S vizí čtvrti, která přinese Brnu byty, kanceláře a možnosti rekreace, ale také zachová historickou hodnotu tohoto místa. I proto podporujeme projekt Fenomén Zbrojovka, který se ohlíží za jejími průmyslovými léty.

Brněnská Zbrojovka byla jednou z nejvýznamnějších výrobních společností v tehdejším Československu, ve druhé polovině 20. let se stala jedním z největších zbrojařských výrobců na světě. Zbraně vyvážela např. do Venezuely, Ekvádoru a Brazílie, Argentiny, Číny, Iránu nebo Etiopie. V Evropě třeba do Velké Británie, která si oblíbila její lehký kulomet. V průběhu 2. Světové války obsadili Zbrojovku Němci, vyráběla tak zbraně pro Wehrmacht a Waffen-SS. Přestože se ve Zbrojovce od počátku opravovaly i automobily, telefonní a železniční zařízení, vojenská výroba do konce války podniku dominovala. V 50. letech došlo k jejímu útlumu, Zbrojovka dala život značce traktorů Zetor, přeorientovala se na výrobu psacích strojů, z těch známějších to byl např. Remington, kancelářské a výpočetní techniky, ze zbraní na výrobu kulovnic a brokovnic. 

V dobách největšího rozmachu bylo v areálu zaměstnáno na 10 000 lidí, snad každý v Brně znal někoho, kdo ve Zbrojovce pracoval. Právě oni ze Zbrojovky vybudovali fenomenální podnik s mezinárodním renomé a věnuje se jim první část projektu Fenomén Zbrojovka. Ten v současnosti sbírá jejich výpovědi, aby příběh “staré” Zbrojovky zprostředkoval co nejautentičtěji. Chtěli bychom povzbudit všechny Zbrojováky, ty, kdo byli se Zbrojovkou v určitý moment spojení, aby se ozvali a stali se součástí důležité výpovědi o historii skvělého místa. I pro nás budou výpovědi velkou inspirací a možností, jak historického ducha Zbrojovky nést dále.

„Projekt Nové Zbrojovky má mnoho vizí. Jednou z nich je i ta, že nechceme zapomenout na historickou hodnotu tohoto místa, ale naopak ji připomínat a ukazovat, že Zbrojovka zkrátka byla, je a bude navždy fenomenální. Projekt Nové Zbrojovky si bereme s týmem za svůj a jeho odkaz je pro nás jako odkaz rodiny, kterého si vážíme. Proto jsme rádi podpořili realizaci této knihy.  Zároveň chceme tomuto místu dál dělat čest a opět ho naplnit životem," říká Tereza Vaňurová, Marketing & Business Executive Manager v CPI Property Group.

Kromě výpovědí se můžete těšit na publikaci fotoknihy nebo výstavu mapující historii, současnost i budoucnost Zbrojovky. Základem celého projektu je fotoarchiv Zbrojovky obsahující několik tisíc negativů a fotografií, který vlastní fotograf Roman Franc. Jak sám říká, všechny fotografie ani neviděl, ale nejcennější jsou pro něj ty, které v brněnském areálu zachycují obyčejný život. A pro nás taky. Společně s dalšími partnery projektu, jako je Muzeum města Brna a TIC Brno se těšíme, až Fenomén Zbrojovka spatří světlo světa.